
Jobber du i klubb?
Hensikten med denne siden er å gjøre det enklere for deg som jobber i en av klubbene i Eliteserien å navigere deg i merkevaremanualen samt finne relevante linker og info.
- Om merkevaren Eliteserien - les om tankene rundt merkevaren her
- Trenger du logoer om Eliteserien - klikk her for å laste ned
- Trenger du logoer til noen av dine motstandere - klikk her
- Trenger du logoer til eSerien - klikk her
- Trenger du inspirasjon og info rund Fanzone - klikk her
- Generelle retninglinjer når klubb utarbeider markedskommunikasjon
- Eksempler på kommunikasjon når klubb skal designe seongkort / billett / tall / armmerker mm.
Hovedprinsipper for kommunikasjon
Eliteseriens visuelle identitet skal benyttes i all kommunikasjon fra Norsk Toppfotball, medlemsklubbene og samarbeidspartnere. Den visuelle identiteten inneholder Eliteseriens logo, grafiske elementer som skråskjæringen og typografi (skrifttype/fonter).
Dette kapittelet beskriver hovedretningslinjene for klubber som skal bruke Eliteseriens visuelle identitet i sin kommunikasjon (både til fans, partnere og internt).
Hovedprinsipp for kommunikasjon: 80/20
Eliteserien opererer med en ca. deling på 80/20: I visuelle elementer skal ca. 80 % av flaten tilhøre klubbens profil og ca. 20 % tilhøre Eliteseriens profil. Dette vil naturligvis variere med ulike promoflater som klubben har tilgjengelig. Ca. 80 % av tiden NTF markedsfører Eliteserien, kommuniseres Eliteserien og en eller flere klubber. Ca. 20 % av tiden kommuniseres Eliteserien alene.
Generelle retningslinjer når din klubb utarbeider markedskommunikasjon:
1. Eliteserie-logoen skal være tilstede på alt av markedsmateriell som produseres. Eliteserie-logoen kan enten benyttes med skråskjæring øverst i venstre hjørne eller nederst i høyre hjørne av materiellet. Her er link til nedlastning og retningslinjer for bruk av logoen.
2. På motsatt side av skråskjæring kan enten Eliteseriens farge mørk blå benyttes, eller klubbens egne logofarger, eller klubbens supporterflagg. Flagg-grafikken er inspirert av supporterflaggene i Eliteserien og representerer fansen. Flagg-grafikken kan brukes flat, i 3D eller som animasjon sammen med de øvrige elementene i Eliteseriens visuelle identitet.
3. Er det ikke firkantet form på markedsmateriell, eller det ikke passer seg å ha Eliteseriens logo i en av hjørnene, kan Eliteserie-logoen plasseres uten skråskjæring. Logoen skal da helst stå midtstilt oppe eller nede på promomateriellet.
Se eksempler under:







Spesifikke retningslinjer for markedsmateriell klubb
Sesongkort
Forside:
- Hovedlogo med skråskjæring (45 grader) nederst i høyre hjørne. Farge på høyre side av skråskjæring skal være hvit eller i en av klubbens primærfarger.
- Bruk følgende logo i originalfarger: eliteserien_a_png/ eliteserien_a_cmyk
Bakside:
- Samme skråskjæring (45 grader) som på forside, hvis mulig. Farge på høyre side av skråskjæring skal være hvit.
- Bruk følgende logo i farger: eliteserien_a_cmyk/ eliteserien_a_png
- Hvis ikke mulig med skråskjæring, fritstående logo i hovedfarger plassert i en av hjørnene
- www.eliteserien.no plassert på baksiden
Fargekoder hovedlogo:
Mørk blå: Pantone PMS 2965 C Cyan: Pantone PMS 2995 C
Eksempel på sesongkort:
Billett
Forside:
- Hovedlogo med skråskjæring (45 grader) nederst i høyre hjørne. Farge på høyre side av skråskjæring skal være hvit eller i en av klubbens primærfarger.
- Bruk følgende logo i originalfarger: eliteserien_a_png/ eliteserien_a_cmyk
Bakside:
- Logo plassert i ett av hjørnene. Samme skråskjæring (45 grader) som på forside, hvis mulig. Farge på høyre side av skråskjæring skal være hvit eller i en av klubbens primærfarger. Logo skal være minimum 8 mm høy.
- Bruk følgende logo i farger: eliteserien_a_cmyk/ eliteserien_a_png
- Hvis ikke mulig med skråskjæring, fritstående logo i hovedfarger plassert i en av hjørnene
- www.eliteserien.no skrevet i fonten Tungsten eller Gotham, i store eller små bokstaver, plassert i tilknytning til logoen.
Fargekoder hovedlogo:
Mørk blå: Pantone PMS 2965 C Cyan: Pantone PMS 2995 C
Eksempel på billett:
Tall og armmerker
Link til mal for oppsett finner du under denne teksten.
Design på draktnummer med Eliteseriens logoikon i farger er obligatorisk for alle lag i Eliteserien. Draktnummer kommer ferdigtrykket med Eliteseriens logoikon i farger og skal trykkes etter lengder oppgitt i nedlastbar mal. Draktnummeret kommer i hvit, svart og mørkeblå versjon. Det offisielle draktnummeret skal også benyttes på alle replikadrakter.Her kan du laste ned PDF med oversikt over tall og plassering spillernavn. For høyoppløselig versjon til trykkeri - kontakt NTF Markedsavdeling direkte.
Font og plassering av spillernavn
Fonten "Tungsten Semibold" for spillernavn er obligatorisk for alle klubber. Størrelsen på spillernavn skal være identisk (eller tilpasset så tett opp til som mulig) som målene oppgitt i malen. Plassering av spillernavn kan være enten over tall, eller under tall - da med samme mellomrom beskrevet i filen. Spillernavn skal trykkes med store bokstaver.
Armmerke
Design på armmerker er logoen til hovedsponsor Altibox. Klubbene kan benytte enten rød eller sort versjon, gullversjon er forbeholdt fjorårets serievinnere. Armmerkene plasseres mellom skulder og albue på høyre arm. Størrelse: Max 120 cm2.
Armerkene kan bestilles ved å trykke her.
Tall og armmerker kan bestilles via NTP
Her kan du laste ned oppskrift på bestilling.
Om du ikke har innlogging fra tidligere: Send e-post med informasjon til fotball@ntp.no. Brukernavn og passord for login blir raskt sendt tilbake til deg i egen mail.
Innmarsjelementer
Følgende innmarsjelementer skal være på plass: Hymne, midtsirkelseil og innmarsj T. Eliteseriens hymne, laget av Highasakite, skal spilles ved innmarsj (ta kontakt med NTF Marked for å få tilsendt hymnen - all bruk av hymnen i annen kommersiell sammenheng må godkjennes av NTF). Under ser du eksempel på hvordan en innmarsj skal se ut. Midtsirkelseil og Innmarsj-T skal ligge på plass slik før Eliteseriens hymne starter.
Intervjubakvegger
Retningslinjer for utforming av intervjubakvegg (FLASH):
I TV-sonen skal 67 prosent av flaten tilhøre ligaens sponsorer og 33 prosent klubbens sponsorer
I mixed zone er det motsatt, der skal 67 prosent av flaten tilhøre klubbens sponsorer og 33 prosent ligaens sponsorer. Se eksempel under: